Mars’tan korkunç haber geldi… 85 milyon dolarlık helikopter artık çalışamayacak!
NASA’nın Mars’ta üç yılda 72 tarihi uçuş gerçekleştiren Ingenuity helikopter misyonu sona erdi.
Başlangıçta bir deney olarak tasarlanan Ingenuity, 19 Nisan 2021’de havalanarak başka bir dünyada çalışan ve uçan ilk uçak oldu.
ARTIK UÇMAYACAK
NASA’nın Pasadena, Kaliforniya’daki Jet Propulsion Laboratuvarı’na gönderilen görüntüler ve veriler, helikopterin bu ayki son uçuşunda iniş sırasında bir veya daha fazla karbon fiber rotor kanadının hasar gördüğünü gösterdi. Uzay ajansına göre ekip, helikopterin artık uçamayacağını belirledi.
Perseverance gezgininin güvenilir arkadaşı olarak Mars’a giden Ingenuity, kızıl gezegenin yüzeyinde dik duruyor ve NASA’nın Jet Propulsion Laboratuvarı’ndaki görev kontrolörleri, rotorlu araçla iletişimi sürdürebiliyor.
NASA misyon ekibi, helikopterin 30 günde yalnızca beş test uçuşu gerçekleştirmesini bekliyordu. Beklenen beş uçuşu başarıyla tamamladıktan sonra Ingenuity, deneysel rolünden Perseverance gezgini için havadan keşif görevine terfi etti.
Helikopter, görüntü yakalamak ve görev ekibinin ayrıntılı analiz için Perseverance’ın bir sonraki hedeflerini belirlemesine yardımcı olmak amacıyla bilimsel ilgi duyulan alanlar üzerinde uçtu. Helikopter son uçuşunu 18 Ocak’ta gerçekleştirdi.
NE YANLIŞ GİTTİ?
Ingenuity’nin, görev grubunun kesin konumunu belirlemesine yardımcı olmak için 18 Ocak’ta atlama olarak bilinen kısa bir dikey uçuş yapması planlandı. Helikopter, bir önceki uçuşu olan 71 numaralı uçuşa acil iniş yaptı.
72. uçuş sırasında Ingenuity havada yaklaşık 40 fit (12 metre) yükseldi, 4,5 saniye havada kaldı ve saniyede 3,3 fit (saniyede 1 metre) hızla alçalmaya başladı.
Ancak helikopter Mars yüzeyinin 3 feet (1 metre) üzerindeyken, helikopterin geziciye veri göndermeyi durdurması nedeniyle görev ekibi Ingenuity ile iletişimi kaybetti. Ingenuity’nin Dünya ile bağımsız olarak veri alışverişi yapmasının hiçbir yolu olmadığından, helikopter bir iletişim aktarıcısı olarak hizmet etmek için Perseverance’a güveniyor.
İNİŞ SIRASINDA KANATLARI KIRILMIŞ OLABİLİR.
Ingenuity ile temas ertesi gün yeniden sağlandı ve görev grubunun uçuş verilerini analiz etmesine ve en az bir hasarlı rotor kanadını ortaya çıkaran görüntüleri görüntülemesine olanak tanıdı.
Ekip halen iletişim kesintisinin nedenini ve helikopterin iniş sırasındaki yönünü araştırıyor. NASA uzmanları, iniş sırasında kanatlardan birinin yere çarpmasının mümkün olduğunu söyledi. kanat ucunun %25’inin eksik olduğunu tahmin ettiğini belirtti.